Auteur Topic: Schuimblussers  (gelezen 17595 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Gepost op: 07 februari 2010, 10:34:40
In bijna elk bedrijf komen we de schuimblussers tegen, we kennen ze in 2 ltr ,6ltr en 9ltr. We kennen de bioschuimblussers en de gewone AFFF-blussers.

Maar hoe is jullie kennis over de schuimblusser? Waar kan deze wel voor gebruikt worden, en waar zeer zeker niet voor?


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2010, 12:50:46
Peter, kun jij uitleggen wat bioschuim is en wat eigenlijk de eigenschappen zijn van dit schuim en van AFFF? Ik weet dat ze bij biioschuim het handvat groen maken...

En ehhh, gebruiken ze gewoon water in de blussers of wordt daar ook wat mee gedaan? En is schuim geschikt voor huiselijk gebruik?  8)
Groeten,

instructeur


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2010, 15:06:32
Peter, kun jij uitleggen wat bioschuim is en wat eigenlijk de eigenschappen zijn van dit schuim en van AFFF? Ik weet dat ze bij biioschuim het handvat groen maken...

En ehhh, gebruiken ze gewoon water in de blussers of wordt daar ook wat mee gedaan? En is schuim geschikt voor huiselijk gebruik?  8)
Bioschuim is niet anders dan biologisch afbreekbaar. Mocht het schuim in het millieu terecht komen is dat dus geen probleem.
De bioblussers zijn inderdaad herkenbaar aan een groen handvat,of een etiket wat groen is.
De vulling van een schuimblusser is inderdaad water met een toevoeging van schuimvormend middel. Mengverhouding +/- 90% water,10% schuimvormend middel. Waarom deze verhouding? AFFF is sterk geconcentreert, je hebt maar weinig nodig voor een goede schuimlaag.

Komt meteen het volgende probleem om de hoek,schuimblussers zijn alleen maar geschikt voor binnenshuis, ivm bevriezing tijdens een vorstperiode.


Weet iemand hoe het staat met het blussen van onder spanning staande aparaten?


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2010, 17:13:03
De HCA blusser (water met schuimvormendmiddel) kan gebruikt worden voor blussing in ruimte waar apparaten onder spanning staan. De blussers zijn getest tot een voltage van 36.000 volt. De gewone bedrijven en huishoudens zullen niet zo snel hier boven komen. :) Echter het beste is nog altijd een CO2 blusser te gebruiken.

Peter, praten Wij nu over hetzelfde type blusser als ik een HCA zeg of is dat weer anders als een AFFF of zo een bioschuimblusser? Ik de HCA blusser wordt naar mijn weten ook biologisch afbreekbaar schuim gebruikt... of is dit onjuist?

Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #4 Gepost op: 07 februari 2010, 18:53:43
En zo moest ik mijn toevlucht zoeken tot Google om uit te vinden waar een HCA-blusser voor staat. :-[
Maar, het is me nu duidelijk. Een HCAblusser is nog een stapje beter dan de normale schuimblusser. De vulling van een schuimblussers bestaat uit water en de toevoeging van schuim, blust perfect. Bij een HCAblusser is er een impregneermiddel aan toegevoegt. Wat heeft dat als voordeel? De brand wordt geblust,middels de water en AFFF die er in de blusser zit,maar het impregneermiddel wat er OOK nog in zit zorgt ervoor dat het blusmiddel dieper in de stof dringt. Waardoor het materiaal wat in brand heeft gestaan,dus in feite geimpregneert wordt, waardoor het dus geheel niet meer kan gaan branden.
Willen we dat? Ja,zeker in instellingen zoals bejaardentehuizen,kan het handig zijn als een brandje in een linnenkar geblust wordt met schuim en een toevoeging van dat impregneermiddel.

Het blusmiddel in een HCAblusser zal dan ook niet biologisch afbreekbaar zijn. Overigens praten we hier over HCA, we kennen ook de Imprexblusser. Werkt hetzelfde als de HCAblusser.


Wat betreft het blussen van onder spanning staande apparatuur, met de huidige SPROEIschuimblusser kun je de normale huis tuin en keuken electrabrand blussen. Mits je aan een paar spelregels houdt, namelijk dat je minimaal anderhalve meter van het brandende object blijft,zodat de blusstof de kans krijgt zich te vernevelen.


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2010, 20:05:22
Minimaal anderhalve meter??? Ik laat de cursisten het iets dichterbij doen. Zo te horen heb ik dus geluk gehad dat ik geen schadeclaim heb gehad dus  ::) Alle gekheid op een schokje, ik heb wel eens tijdens de les een opdonder gehad van het elektrabord. Maar dat kwam volgens mij omdat we met oefenschuim werken. Die samenstelling wil wel eens verschillen...
Groeten,

instructeur


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2010, 20:17:18
Minimaal anderhalve meter??? Ik laat de cursisten het iets dichterbij doen. Zo te horen heb ik dus geluk gehad dat ik geen schadeclaim heb gehad dus  ::) Alle gekheid op een schokje, ik heb wel eens tijdens de les een opdonder gehad van het elektrabord. Maar dat kwam volgens mij omdat we met oefenschuim werken. Die samenstelling wil wel eens verschillen...
Het zou niets uit moeten makenof je oefenschuim gebruikt,of het normale schuim. Het heeft vaak met de afstand te maken, het blusmiddel moet de kans krijgen om zich te vernevelen. ;)


Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2010, 16:13:56
Ja, behalve dan deze instructeur en voormalig elektromonteur. Ik laat zien dat het echt geen kwaad kan door te schakelen. Maar ja, dan iets te weinig svm in het mengsel en ik voelde het wel  :-\ Ach, het kan geen kwaad. Er zit wel een aardlekschakelaar achter  ;D
Groeten,

instructeur


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #8 Gepost op: 09 februari 2010, 18:03:36
Bij ons in het bedrijf is het bijna alleen maar HCA wat wordt gebruikt en uitgeleverd vanwege de goede blus werking. Dank voor je goede uitleg Peter...
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


savallerlei

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 23
Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2010, 21:46:00
AFFF is een SVM wat snel ontwatert.
Hierna blijft er een filmlaag achter die de zuurstof afsluit.
AFFF is echter millieu belastend, en wordt door ons bedrijf nauwelijks meer in nieuwe blussers gebruikt.


Leo
Service controleur kleine blusmiddelen
Eerste hulp verlener
LOTUS
Hap chauffeur


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2010, 17:00:04
AFFF is een SVM wat snel ontwatert.
Hierna blijft er een filmlaag achter die de zuurstof afsluit.
AFFF is echter millieu belastend, en wordt door ons bedrijf nauwelijks meer in nieuwe blussers gebruikt.


Leo
Ik geloof ook dat je steeds minder AFFF tegenkomt,behoudens oudere blussers. 8)




BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2010, 21:42:29
Ik hoorde van de week van onze monteurs dat het inderdaad uitstervend is het AFFF
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?