Auteur Topic: Sproeischuim en electra  (gelezen 9821 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bas

  • Gast
Gepost op: 09 juni 2010, 12:02:29
Op een recente BHV herhalingscursus heb ik geleerd dat alle mobiele blusmiddelen geschikt zijn om tot 1000 volt op minimaal 1 meter afstand te blussen. Hier en daar heb ik dat ook op schuimblussers zien staan. Nu heb ik twee sproei schuimblusser aangeschaft voor thuis waar op staat:  "voorzichtig bij electrische installaties". Van de leverancier begrijp ik dat het verhaal '1000v minimaal 1m' er tegenwoordig niet meer op wordt gezet omdat de fabrikanten zich willen vrijwaren van schadeclaims als het toch mis gaat.

Is dat zo? 

De blusser is conform de EN3 norm. Ik heb wat moeite om de details van die norm boven water te googlen, heeft iemand daar een link of een pdf over?



Instructeur

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 865
Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2010, 09:35:43
Ik zou geen idee hebben waar je dat kunt vinden. Er staat op de blusser dan ook voorzichtig bij elektrische installatie's. Ik raad de cursist het af om boven de 230 Volt (huis-tuin en keuken spanning) te gebruiken. Van hetgeen dat je stelt, heb ik nog nooit gehoord  8)
Groeten,

instructeur


BHV forum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 633
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2010, 23:55:06
Het verhaal van Bas klopt wel ik heb samen met een collega nog niet zo lang geleden onze transfers (deftig woord voor de informatie sticker op de blusser) aan zitten passen.  Ik geloof zelfs dat er vroeger op stond dat je tot 36.000 volt op 1 meter afstand kon blussen. Maar hang mij daar niet aan op, dat zou ik even na moeten kijken. Feit is wel dat je gerust op een huis installatie de blusser kan gebruiken, hou wel die afstand van 1 meter in de gaten dus ga er niet te dicht op staan. Peter kan dit denk ik wel bevestigen.

De Norm waar volgens de blussers worden gemaakt en onderhouden is niet vrij te verkrijgen op internet. EN staat voor Europese Norm ik vermoed dat hier nog wat cijfers bij horen. Wellicht kan je hiervoor nog even op de blusser kijken. De norm (NEN 2559) is degene voor
onderhoud van draagbare blustoestellen.

Deze normen zijn wel te verkrijgen via http://www2.nen.nl/ maar dan moet je er wel voor betalen. Dit instituut (NEN - Nederlands Normalisatie-instituut) beheert alle normen.

Ik hoop je vraag zo een beetje beantwoord te hebben.
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?


savallerlei

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 23
Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2010, 15:03:38
Hoi,

Op onze nieuwe blusser (B6P-Sc)staat dat deze geschikt is tot 1000 volt.
Als bij ons andere type schuimblusser (B6P) het RKM is verlopen, komt het er ook op te staan.
Dus staat het er gewoon op.

Groet, Savallerlei
Service controleur kleine blusmiddelen
Eerste hulp verlener
LOTUS
Hap chauffeur


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2010, 12:10:27
De huidige generatie schuimblussers zijn uitermate geschikt voor het blussen van electrabranden, zeker voor huis&tuin. De opschriften van voorzichtig zijn bij electra slaat meer op het feit dat je gepaste afstand dient te houden tijdens het blussen.
Aangezien je die meter tot anderhalve meter toch echt wel nodig hebt, om je blusstof goed te laten vernevelen.