Auteur Topic: Sprinklers  (gelezen 5408 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Gepost op: 20 maart 2011, 15:37:28
Werking

Een sprinkler is een automatische blusvoorziening. De sprinklerkop bestaat uit een sproeischijfje, een breekglaasje gevuld met een vloeistof, en een afsluitdopje. Door de uitwetting van vloeistof in geval van verhitting breekt het glaasje waardoor het afsluitdopje van de leiding vrij komt, dit valt weg, het water kan dus uit de leiding en word onder druk over het sproeischijfje geperst waardoor een waterscherm neerdaalt over de brandhaard. Er zijn verschillende glaasjes beschikbaar die telkens bij een bepaalde temperatuur breken.

Brandklassen

A (vaste stoffen)

Blussende werking

A temperatuursverlaging

Voordelen

Automatische detectie van brandhaard en activatie van de sprinkler op brandlocatie alleen
Onbeperkte voorraad blusmiddel


Nadelen

Waterschade
beschadigingsgevoelig


visitors can't see pics , please register or login
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2011, 14:32:16
Ik kom wel eens bij klanten waar zij aleen een brandslanghaspel hebben, en een sprinklerinstallatie. En het nodige aan electrische aparatuur. Dan adviseer ik negen van de tien keer om een schuimblusser bij te plaatsen. Een veel gehoorde opmerking is dan "we hebben toch een haspel en sprinkler".
Ik vraag dan meestal hoe groot de kans is dat de haspel wordt gebruikt als de slang naar de andere kant van de winkel moet worden getrokken. of dat ze het vuur aanwakkeren totdat de sprinkler afgaat. ::)


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 877
Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2011, 18:40:38
uiteindelijk is een sprinkler wel iets wat in sommige gevallen gewoon een must is, het is belangrijk ook in panden met sprinklers reeds een poging te wagen de brand te blussen voordat de sprinkler geactiveert word  en dan is inderdaad zo een aanvullend blusmiddel een hele goede investering...

Vooraleer een prullenbak brand een sprinkler activeert duurt wel een tijdje, en je kunt dan inderdaad de sprinkler afwachten maar waarom zou je...

Schade beperken is het altijd ons doel als BHV'ers en dan kan zo een sproeischuimblusser wonderen doen...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er