Nieuws > Actueel

BHV nog verder uitgekleed?

(1/4) > >>

EHBOfan:
Met de nieuwe Nederlandse Richtlijnen Eerste Hulp 2016, een gezamelijk project van het Oranje Kruis, Rode Kruis en NIBHV, is een nieuwe uitermate droevige trend ingezet waarin de eerstehulp is gedegenereerd tot een verkapte cursus 112 bellen in afwachting van de ambulance omdat handelingen en zelfs levensreddende handelingen (!) zijn geschapt en/of niet voor de leken eerstehulpverlener geschikt worden geacht.

Bovendien krijg ik zeer sterk de indruk, gezien de context en de inhoud van de richtlijnen van het OK, NIBHV en het RK, dat BHV-ers en EHBO-ers kennelijk niet meer in staat worden geacht om meer te doen dan alleen 112 te bellen om advies in te winnen en vooral te krijgen hoe verder te mogen handelen bij een eerstehulpverlening.
Het is daarom schofterig hoe het OK en NIBHV menen te denken over het denkvermogen, handelingsvermogen en de waardigheid van BHV-ers en EHBO-ers. Gemakshalve vergeten zij dat er onder EHBO-ers en BHV-ers mensen zitten van allerlei opleidingsniveaus en kwaliteiten.

Was de inhoud, niveau en kwaliteit van de BHV opleidingen al een aardige discussie, met deze zet heeft ook het NIBHV een dramatisch dieptepunt bereikt in haar bestaan.

Slachtoffers van ongevallen mogen hopen dat er een deugdelijk opgeleide EHBO-er aanwezig mag zijn en niet een "BHV-er nieuwe stijl 2016".
Als de 112 alarmcentrale de redding en life-line moet zijn voor de BHV-er en EHBO-er om EHBO te  mogen verrichten en ook nog eens op aanwijzigingen van de centralist, dan zijn we heel diep en erg, erg ver gezonken!

Lees en huiver: http://www.nibhv.nl/files/nieuws/basis-bhv-en-nederlandse-eerst.pdf

A1Trainingen:
Ik kan niets anders dan het geheel met u eens zijn. Wat stellen wij straks als EHBO en BHV docenten nog voor?
Wat wordt de volgende stap in EHBO land? Ik hoop toch niet zoiets als ......

Geachte cursist welkom op de cursus, wilt u allemaal even dit App-je downloaden .... gedaan?
Mooi dan bent u nu geslaagd en mag u zich buiten op straat EHBO er noemen.
Wilt u ook BHV, loopt u dan even mee naar de App-store en download dit App-je over brandblussers.
Gedaan? Mooi gefeliciteerd u mag zich nu ook BHV er noemen.

Wat zegt u nu voor geks?  "we hebben niets in de praktijk geoefend?"

Oh maar dat maakt niets uit hoor beste cursist !!!
De mensen van de 112 meldkamer vertellen u wel even wat u moet doen bij een reanimatie of brand.
De mensen van de 112 meldkamer hebben namelijk wel mogen oefenen.

Als u als goede cursist maar zorgt voor een goede werkende telefoon, gevulde brandblusser en EHBO doos, dan doet 112 de rest.


Ik mag toch hopen en bidden dat dit verhaaltje dat ik hierboven schreef, NIET de waarheid gaat worden op straat.



EHBOfan:

--- Citaat van: A1Trainingen op 25 juli 2016, 14:37:47 ---Ik kan niets anders dan het geheel met u eens zijn. Wat stellen wij straks als EHBO en BHV docenten nog voor?


--- Einde van citaat ---
Op OK en NIBHV niveau kunnen EHBO/BHV docenten nu eindelijk excellent tot perfect gaan presteren want het niveau is wederom gedaald, zijn de EHBO/BHV opleidingen nog meer en beter voor iedereen toegankelijk en vooral behapbaar zoals het OK dat graag ziet volgens haar eigen promotie teksten.

Downgraden naar een nog lager niveau is altijd mogelijk.
Het moeilijkste en de allergrootste uitdaging welke het OK en NIBHV over enige tijd (jaren) te wachten staat is het weer upgraden naar een acceptabel niveau. Schier onmogelijk om terug te krabbelen.
Als voorbeeld het Nederlandse onderwijs welke steeds lager werd met als gevolg dat wij nu nauwelijks echt vakbekwaam personeel uit Nederland kunnen vinden. Dit had een goed voorbeeld kunnen zijn voor het OK en NIBHV hoe het niet moet.

Grootste probleem is dat wij vanaf nu worden opgezadeld met EHBO en BHV opleidingen die op ongekend dramatisch en te laag niveau zitten.  De effectiviteit van de eerstehulp komt ernstig in het gedrang en verslechterd door gebrek aan kennis en vaardigheden van de EHBO-er en BHV-er die met het nieuwe systeem worden opgeleid. Door eerstehulp afhankelijk te maken van een centralist creert men een situatie waarin wordt voorgespiegeld dat 112 altijd bereikbaar is en men altijd ondersteuning krijgt hoe te handelen. Dat is vragen om problemen en spelen met mensenlevens.

Het is nu zomertijd, vele mensen zijn op vakantie. Na de zomerperiode verwacht ik een hose van commentaar en reacties van mensen bij wie het ook door gaat dringen.

Gelukkig zijn er nog organisaties in Nederland die niet meegaan in dit melodramatisch schouwspel van downgraden en wel deugdelijke EHBO opleidingen op de plank hebben staan. Zij hebben de toekomst.

EHBOfan:
 :-[  :'(  :o
 :-[  :'(  :o

http://www.hetoranjekruis.nl/nieuws/artikel/uitreiking-eerste-exemplaar-nieuw-oranje-kruis-boekje/

Citaat: "Vanaf volgend studiejaar zullen de eerstejaarsstudenten Geneeskunde het Diploma Eerste Hulp van Het Oranje Kruis moeten behalen. ‘Een geneeskundestudent wil en moet eerste hulp kunnen verlenen’, vertelt Van den Berg. ‘Als het gaat om eerste hulp is er geen verschil tussen een student Geneeskunde, dokter of eerstehulpverlener.’
‘Wanneer een student zakt voor dit type examen tijdens de propedeuse hoor je deze niet gauw klagen. Ze willen het namelijk gewoon goed kunnen. Met het Diploma Eerste Hulp op zak kunnen ze eerste hulp verlenen’, aldus Van den Berg. "

Ik weiger behandeld te worden in het AMC!

A1Trainingen:
Ik hoop ook oprecht dat deze organisaties zich gaan roeren en melden op dit forum. Ik heb onder andere een positieve ervaring met de LPEV stroming. Maar krijg deze helaas in noord Nederland niet van de grond. Er moet meer reclame voor gemaakt worden. Steeds meer ( ook instructeurs ) mensen worden gedemotiveerd door dit soort acties vanuit het Oranje en Rode Kruis. Ze behandelen goedwillende EHBO ers gewoon als kleuters. Ik ben er dan ook bang voor dat veel goede ( en al jarenlang zijnde ) EHBO ers straks de handdoek in de ring gooien, en de EHBO verenigingen de rug toekeren. 

Met vr.gr. A1 Trainingen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie