Bedrijfshulpverleningforum

Nieuws => Actueel => Topic gestart door: Base-Aid op 23 september 2010, 22:04:17

Titel: Topic van de maand Oktober: Brandpreventie
Bericht door: Base-Aid op 23 september 2010, 22:04:17
Topic van de maand oktober: BRANDPREVENTIE THUIS: WAT DOE JIJ BIJ BRAND  ----------  Topic van de maand oktober: BRANDPREVENTIE THUIS: WAT DOE JIJ BIJ BRAND ----------   



Oktober is traditioneel de maand van de Brandpreventieweken.
Dit jaar is gekozen voor een vervolg op het onderwerp: "Ontruimen moet je oefenen, Wat doe jij bij brand".
Nu is het zo dat er in meer en meer bedrijven reeds oefeningen gehouden worden.

Maar hoe gaat het er thuis aan toe?? Hebben jullie thuis al eens bedacht wat je moet doen als er brand uitbreekt??
Hebben jullie voldoende rookmelders? Weten de kinderen wat ze moeten doen...
allemaal vragen die preventief gesteld kunnen worden.
Vandaar deze vraag WAT DOE JIJ THUIS BIJ BRAND

Daarnaast vragen we jullie mening over deze manier van preventie-promotie: 

copyright: firekills.direct.gov.uk


geef jullie mening.
Alvast veel plezier.

Met vriendelijke groet,

Team BHV Forum
Titel: Re: Topic van de maand Oktober: Brandpreventie
Bericht door: Base-Aid op 02 oktober 2010, 23:42:39
goed manier om mensen te motiveren, men gaat nadenken over hun eigen veiligheid.
Titel: Re: Topic van de maand Oktober: Brandpreventie
Bericht door: Peter op 03 oktober 2010, 18:55:53
Tja, als brandweerman zijnde heb ik al wel de nodige preventieve maatregelen getroffen. Zo heb ik rookmelders hangen, en heb ik zowel op de begane grond als eerste verdieping een brandblusser hangen.
De afspraak die mijn vrouw en ik hebben, is toch wel dat zij de kids en dieren zoveel mogelijk meeneemt. En ik de eventuele blussing + alarmering voor mijn rekening nemen als dat nog lukt. Zoniet, zal ik de laatste controle doen en mijn collega,s opvangen. Voorts hebben we de kids verteld dat er in dat geval maar 1 weg is, en dat is naar beneden, en direct door naar buiten.
Titel: Re: Topic van de maand Oktober: Brandpreventie
Bericht door: Base-Aid op 03 oktober 2010, 19:50:08
De afspraak die mijn vrouw en ik hebben, is toch wel dat zij de kids en dieren zoveel mogelijk meeneemt. En ik de eventuele blussing + alarmering voor mijn rekening nemen als dat nog lukt. Zoniet, zal ik de laatste controle doen en mijn collega,s opvangen. Voorts hebben we de kids verteld dat er in dat geval maar 1 weg is, en dat is naar beneden, en direct door naar buiten.

dus je hebt thuis een klein ontruimingsplan, netjes, hoe oud zijn jou kids ongeveer?

Mijn oudste die weet ook wat hij moet doen, de jongste twee zijn nog iets te klein om dat al te kunnen bevatten dus die nemen we samen mee naar beneden. En daarna is het opvangen van de brandweer en de kids naar oma brengen (om de hoek zowat).
Titel: Re: Topic van de maand Oktober: Brandpreventie
Bericht door: Peter op 03 oktober 2010, 20:08:35
dus je hebt thuis een klein ontruimingsplan, netjes, hoe oud zijn jou kids ongeveer?

Mijn oudste die weet ook wat hij moet doen, de jongste twee zijn nog iets te klein om dat al te kunnen bevatten dus die nemen we samen mee naar beneden. En daarna is het opvangen van de brandweer en de kids naar oma brengen (om de hoek zowat).
De kids hier zijn 1x6 jaar en 1x 13 jaar. En wij hebben de luxe dat zodra ik mijn slaapkamer uitkom, ik meteen links de slaapkamer van de jonste heb, en rechts van m,n slaapkamer de kamer van de oudste. Dus dat is 2 stappen werk, dus heb ik hun beide erg snel bereikt.

Plus dat het voor ons allemaal verboden is om in de nacht de deuren dicht of op slot te doen. 8)
Titel: Re: Topic van de maand Oktober: Brandpreventie
Bericht door: Instructeur op 03 oktober 2010, 20:16:41
Bij mij is het wat makkelijker, ik hoef alleen mezelf mee te nemen. Maar omdat ik in een flat woon heb ik naast rookmelders, hittemelders, blusdeken en schuimblusser wel een vluchtladder op mijn slaapkamer liggen.

Dit omdat als er brand beneden of boven me zou zijn in één van de andere flats onze enige vluchtweg, het trappenhuis niet te gebruiken is ;)
Titel: Re: Topic van de maand Oktober: Brandpreventie
Bericht door: Base-Aid op 03 oktober 2010, 21:38:46
Bij mij is het wat makkelijker, ik hoef alleen mezelf mee te nemen. Maar omdat ik in een flat woon heb ik naast rookmelders, hittemelders, blusdeken en schuimblusser wel een vluchtladder op mijn slaapkamer liggen.

Dit omdat als er brand beneden of boven me zou zijn in één van de andere flats onze enige vluchtweg, het trappenhuis niet te gebruiken is ;)

Wel eens geoefend met die ladder?? want het is niet zo simpel als het lijkt om een touwladder af te dalen die onderaan niet vast gehaakt is.
Titel: Re: Topic van de maand Oktober: Brandpreventie
Bericht door: Instructeur op 03 oktober 2010, 21:54:16
Wel eens geoefend met die ladder?? want het is niet zo simpel als het lijkt om een touwladder af te dalen die onderaan niet vast gehaakt is.

Het is geen touwladder... Het is een vluchtladder die met houders tegen de muur aankomen. Maar het zal een avontuur zijn om af te dalen. Let wel: dat is altijd beter dan springen van de tweede verdieping  ::) ??? ;)
Titel: Re: Topic van de maand Oktober: Brandpreventie
Bericht door: Base-Aid op 03 oktober 2010, 21:55:49
Het is geen touwladder... Het is een vluchtladder die met houders tegen de muur aankomen. Maar het zal een avontuur zijn om af te dalen. Let wel: dat is altijd beter dan springen van de tweede verdieping  ::) ??? ;)

Als je het ooit gaat oefenen gef een gil dan kom ik filmen :)
Titel: Re: Topic van de maand Oktober: Brandpreventie
Bericht door: Instructeur op 04 oktober 2010, 08:18:13
Als je het ooit gaat oefenen gef een gil dan kom ik filmen :)

Dat lijkt me een mooie reden om het maar niet te doen, dus  ??? ::)