Auteur Topic: hoe is jullie organisatie op extreem weer voorbereid?  (gelezen 6769 keer)

Instructeur

• Forumlid
Gepost op: 17 december 2010, 21:54:52
Het was vandaag bar en boos buiten. Ik persoonlijk kon niet op mijn werk komen zonder gevaar voor lijf en leden.

In de middag werd in het midden van de land een totale chaos, verkeersinfarct en zelfs nu (tien uur in de avond) staan mensen nog vast in de file.

Ik ben nieuwsgierig. Hoe doen jullie het op het werk als het niet meer mogelijk is om naar huis te rijden? Nemen jullie maatregelen om de veiligheid te garanderen? Extra strooien op het terrein, advies aan personeel en wat dacht je van mensen die als chauffeur op de weg zitten  ???

Laat eens weten wat jullie ervaringen zijn!
Groeten,

instructeur

Base-Aid

• Forumlid
Reactie #1 Gepost op: 20 december 2010, 10:30:27
Wij zijn altijd op weg dus voor ons is de toestand van de wegen iets waar onze werkgever weinig aan kan veranderen, op kantoor zorgen ze er wel altijd voor dat de omgeving zo goed mogelijk sneeuwvrij word gehouden.

Zelf worden we door de leiding heel erg bewustgemaakt over het feit dat we veiligheid hoog in het vaandel moeten blijven houden, liever iets te laat op locatie dan ongelukken onderweg.
Natuurgeweld word in heel veel geval als overmacht bestempeld en dan zoekt onze werkgever voor een passende oplossing (als dat mogelijk is, en altijd in samenspraak met de klant natuurlijk)
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er

Instructeur

• Forumlid
Reactie #2 Gepost op: 20 december 2010, 15:14:11
Grappig dat je begint over onderweg. Ik ben vrijdag niet op mijn werk gekomen doordat het te gevaarlijk was om door te rijden. Ik moest wel een training geven, maar ja, overmacht...

Het terrein is bij ons deels sneeuwvrij, maar de rest is glibberen en glijden hoor....  :o
Groeten,

instructeur

jelrikvh

• Forumlid
Reactie #3 Gepost op: 20 december 2010, 21:16:19
Omdat ik, en al mijn (andere 1) collega's ;) , thuiswerken is de vraag niet zo van toepassing. Ook organiseren wij alleen maar evenementen in de lente- en zomermaanden, dus van sneeuw hebben we niet zoveel last.

Afgelopen juli, echter, hadden we wel een "uitdaging" op weergebied. Als ik te ver offtopic ga, hoor ik 't wel ;) . In Groningen organiseerden wij toen een weekendevenement (zaterdag/zondag) waarbij onze vrijwilligers overnachtten op het terrein. Overdag was het veel te heet. 's Nachts, echter, brak er een storm uit, inclusief de benodigde regenval. Instortende tenten, wegvliegende bouwhekken, standhouders met wegwaaiende koopwaar. Kortom, erg interessant.

Ikzelf was er niet bij, in verband met vakantie, (ben ik er een keer niet...). Maar ik moet zeggen dat de wél aanwezigen toch wel hebben opgelet toen ik wat over onze veiligheidsplannen vertelde.

Er is gehandeld om gewonden te voorkomen (neerleggen van vliegende bouwhekken, leeghalen van slaaptenten en onderbrengen evacués in een nabijgelegen gebouw), waarna voor zover mogelijk een poging is gedaan enige materiële schade te voorkomen (tenten extra vastzetten en opengooien om wind door te laten, eventueel platgooien).

Misschien kan Mattijs nog iets meer toelichten. Hij was er wel bij :) .

Instructeur

• Forumlid
Reactie #4 Gepost op: 21 december 2010, 09:30:38
Dat valt ook onder extreem weer, ja  :D
Groeten,

instructeur

jelrikvh

• Forumlid
Reactie #5 Gepost op: 21 december 2010, 15:33:52
Leek me ook, ja. Wij hebben in overleg met de brandweer en gemeente in onze strengste regio (we organiseren evenementen op verschillende terreinen, dus we hebben te maken met veel verschillende gemeenten en korpsen) een aantal slecht-weerscenario's georganiseerd. Op onze evenementen staan doorgaans ook (grote) podia, veel bomen en zo af en toe een publiekstribune. Daarnaast ook veel grote tenten (met verzwaarde vloeren), maar ook nemen standhouders hun eigen tenten mee. Die tenten in ons beheer hebben natuurlijk prachtige keuringen, dus weten we precies bij welke windkracht we moeten gaan opletten. Een goeie oplossing is bijvoorbeeld het losmaken van achterzeilen van de podia: zo vangt het geheel een stuk minder wind, waardoor je veel minder snel ongelukken ziet gebeuren.

Het zal niet de eerste keer zijn dat we gezellig met een paar man aan wegvliegende marktkramen hangen. Erg goed voor de groepssfeer, in ieder geval.