Auteur Topic: Werking diverse blusstoffen  (gelezen 23934 keer)

Peter

• Forumlid
Gepost op: 17 september 2009, 17:03:38
Wordt er tijdens de BHVopleidingen aandacht geven aan de diverse soorten blusstoffen,en aan de verschilende werking van die blusstoffen.Zoals Poeder,schuim,CO2 en de  vetblussers?

BHV forum

• Forumlid
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #1 Gepost op: 17 september 2009, 19:37:37
Ik kan je hier een heel leuk verhaal over vertellen :D

Tijdens een open dag werd er door een brandweerman aan mij gevraagd: "Hoe werkt die brandblusser (was een CO2 blusser). Toen ik vroeg wat hij ermee wilde gaan doen wees hij naar een vuurkorf dat hij uit wilde maken met die brandblusser voor een demonstratie. Bij hem zat het duidelijk nog niet goed. Ik heb hem een andere blusser geadviseerd, uiteindelijk verschillen qua werking die dingen niet zo veel van elkaar en heb hem uitgelegd hoe deze te gebruiken. Wel een vreemde gewaarwording.

Bij ons op het bedrijf wordt daar veel aandacht aan besteed tijdens de cursussen en ik denk dat BHV-ers in sommige gevallen meer over die blussers kunnen vertellen als dan de brandweerman, tenslotte werken die vaker met het grove geschut ;)
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?

savallerlei

• Forumlid
Reactie #2 Gepost op: 17 september 2009, 21:36:54
Hoi Peter,

dat ligt eraan welke opleider je hebt.
ik weet dat bij ons bedrijf er wel aandacht aan gegeven wordt.
Maar als het goed is, weet de controleur van het bedrijf dat bij jullie de kleine blusmiddelen controleert, jullie goed te adviseren.

groet, Savallerlei
Service controleur kleine blusmiddelen
Eerste hulp verlener
LOTUS
Hap chauffeur

Peter

• Forumlid
Reactie #3 Gepost op: 17 september 2009, 22:50:50
Hoi Peter,

dat ligt eraan welke opleider je hebt.
ik weet dat bij ons bedrijf er wel aandacht aan gegeven wordt.
Maar als het goed is, weet de controleur van het bedrijf dat bij jullie de kleine blusmiddelen controleert, jullie goed te adviseren.

groet, Savallerlei
Ik werk zelf ook bij een onderhoudsbedrijf. ;D ;)
maar ik ben nieuwschierig of daar bij stil wordt gestaan,over de verschillende blusstoffen. ;)

Base-Aid

• Forumlid
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2009, 11:40:48
Hoi Peter,

Ik kan enkel voor het bedrijf waar ikzelf les bij geef spreken, maar bij ons wordt heel erg ingegaan op de werking, elke blusser passeeert netjes de revue met een woordje uitleg rond werking van het blusmiddel, blustijd bij verschillende inhoud en voor- en nadelen.
Ik vermoed dat de meeste BHV-opleiders hier wel redelijk veel info rond verdelen.

RE BHV forum: ja inderdaad je kunt beter een bhv'er vragen te blussen met kleine blusmiddelen dan een brandweerman. had laatst ook een collega, zijn broer had brand en had die geblust met poeder, waarop hij antwoordde: ik gooi die troep bij mij thuis er meteen uit, en hang daarvoor een CO2 in de plaats.... :( :)
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er

BHV forum

• Forumlid
Reactie #5 Gepost op: 20 september 2009, 21:17:12
RE BHV forum: ja inderdaad je kunt beter een bhv'er vragen te blussen met kleine blusmiddelen dan een brandweerman. had laatst ook een collega, zijn broer had brand en had die geblust met poeder, waarop hij antwoordde: ik gooi die troep bij mij thuis er meteen uit, en hang daarvoor een CO2 in de plaats.... :( :)

Dat hij die troep het huis wil gooien kan ik volledig in mee gaan! Ik werd laatst gebeld door een klant waarvan zijn collega voor de grap even een poederblusser had leeg gespoten in het kantoor. Daar wordt je niet vrolijk van :( Om daarvoor in de plaats een co2 blusser te hangen kan ik weer niet in mee gaan! Die kan nog even een lesje kleine blusmiddelen gebruiken :D
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?

Instructeur

• Forumlid
Reactie #6 Gepost op: 29 september 2009, 13:40:34
Wat mij ook opvalt is dat er heel weinig over bekend is bij BHV-ers. Laat ik een brandje in een prullebak zien, vraag dan wat ze zouden gebruiken en krijg altijd het antwoord CO2. Vervolgens pak ik de blusser en laat het etiket lezen. Die gezichten  ;D

Tja, er staat op waarvoor een blusser het meest geschikt is. Ik vindt het belangrijk dat de cursist weet wat de blussende werking van de blusstof is en zo kan bepalen wat hij of zij zou moeten gebruiken. Vervolgend op de werkplek kijken of en welke blusmiddelen er aanwezig zijn. En in een kantoorpand naast een blusser ook altijd een slanghaspel meenemen.  ::)
Groeten,

instructeur

Peter

• Forumlid
Reactie #7 Gepost op: 29 september 2009, 19:18:14
Maar wordt er ook tijdens de cursussen verteld,dat je met een sproeischuimblusser electrabranden aan kan pakken?

Een paar jaar geleden was er in een bejaardentehuis (klant van ons) een klein binnenbrandje,en de BHVer aldaar heeft dus netjes de sproeischuimblusser gepakt,en de onder spanning staande tafelventilator geblust.Zonder  problemen overigens.
Morgen ga ik naar de brw Laren (nh),en daar hebben ze een poosje geleden een frituurbrand geblust met een vetblusser.En uiteraard ga ik daar ook vragen naar hun ervaringen.

Base-Aid

• Forumlid
Reactie #8 Gepost op: 30 september 2009, 08:35:01
Tuurlijk word er verteld dat met sproeischuim ook electra kan geblust worden, en ook de reden waarom dat kan zodat ze het kunnen begrijpen, maar het feit is en blijft dat de cursist op dat  moment zoveel info tegelijk krijgt dat het toch vaak genoeg als één van de eerste uit het geheugen verdwijnt.
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er

Instructeur

• Forumlid
Reactie #9 Gepost op: 30 september 2009, 10:46:53
Maar wordt er ook tijdens de cursussen verteld,dat je met een sproeischuimblusser electrabranden aan kan pakken?

Een paar jaar geleden was er in een bejaardentehuis (klant van ons) een klein binnenbrandje,en de BHVer aldaar heeft dus netjes de sproeischuimblusser gepakt,en de onder spanning staande tafelventilator geblust.Zonder  problemen overigens.
Morgen ga ik naar de brw Laren (nh),en daar hebben ze een poosje geleden een frituurbrand geblust met een vetblusser.En uiteraard ga ik daar ook vragen naar hun ervaringen.

Het is ook de manier waarop je les geeft. Ik heb een elektrabord gemaakt en de cursist gebruikt hier sproeischuim op. Met een beetje humor komen ze erachter dat dat wel kan.

Maar het geld voor de gehele cursus BHV. Het is erg veel informatie. Vaak kunnen ze de reanimatie, stabiele zijligging en de ontruimingprocedure niet onthouden. Dat is ook niet mogelijk. Herhalen en de mensen motiveren om na de cursus verder te kijken en te leren is dan heel belangrijk  ::)
Groeten,

instructeur

Bedrijfshulpverlener

• Forumlid
Reactie #10 Gepost op: 02 oktober 2009, 17:40:29
Heel veel bedrijven houden het maar bij die ene opfris cursus per jaar die je als BHV-er Verplicht bent. Het zou goed zijn als ze er zelf ook nog een paar avondjes mee bezig zijn of de boel herhalen.
Één BHV-er is GEEN BHV-er!

BHV forum

• Forumlid
Reactie #11 Gepost op: 04 oktober 2009, 16:45:44
Daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten :)

Base-Aid

• Forumlid
Reactie #12 Gepost op: 04 oktober 2009, 22:22:31
Dacht iedereen er maar zo over dan hadden wij het nu een stuk makkelijker misschien :-)
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er

Instructeur

• Forumlid
Reactie #13 Gepost op: 06 oktober 2009, 10:25:29
Heel veel bedrijven houden het maar bij die ene opfris cursus per jaar die je als BHV-er Verplicht bent. Het zou goed zijn als ze er zelf ook nog een paar avondjes mee bezig zijn of de boel herhalen.

Ik heb in een bedrijf gewerkt waar we 2 keer per maand een avond gingen oefenen. Maar ik geloof niet dat het bijdroeg aan de kennis van de kleine blusmiddelen. Ook gebouwkennis, EHBO en portoverkeer gingen er niet echt op vooruit. Dat kwam ook doordat er geen instructeur was, maar het hoofd BHV (een oud brandweerman) die de meest gruwelijke scenario's liet spelen die een BHV-er echt niet zelf aankon. Dus het extra oefenen is zeker een plus als het maar opbouwend en met goed instructie gebeurd  8)
Groeten,

instructeur

BHV forum

• Forumlid
Reactie #14 Gepost op: 06 oktober 2009, 20:20:34
Deze had iets te veel de brandweerpet op als ik jou verhaal zo lees. Je moet het wel op BHV niveau houden en realistisch. leuke oefeningen zijn dus een mus om iedereen gemotiveerd te houden.