Auteur Topic: 25-11-2009 Congres NIBHV in Ede  (gelezen 10506 keer)

Instructeur

• Forumlid
Gepost op: 06 oktober 2009, 11:43:49
Op 25 november houdt het NIBHV weer een congres. Vorig jaar ben ik met mijn collega's geweest, maar echt enthausiast waren we niet. Toch twijvel ik een beetje. Wie gaat er wel of juist niet heen? Misschien dat ik dan echt kan beslissen  ;)

http://www.nibhv.nl/BHV/congres-en-studiedagen/883-congres-veiligheid-in-bedrijfshulpverlening.html

Groeten,

instructeur

Instructeur

• Forumlid
Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2009, 17:52:12
Imiddels heb ik me ingeschreven voor het congres. Ik laat tzt wel even weten wat ik die dag geleerd heb ;)
Groeten,

instructeur

Instructeur

• Forumlid
Reactie #2 Gepost op: 30 november 2009, 14:27:32
Zo, ik ben een dag in Ede geweest. Ik had mijn bedenkingen, maar het bleek dit jaar zeer interesant te zijn. Zo heb ik weer wat dingen opgestoken.

Wat ik vooral boeiend vond, en degene die les van me gehad hebben weten dat wel, is het menselijk gedrag in noodsituatie's. Zo is er gesproken over de 10 mythen en heb ik hierin ook een workshop gevolgd.

De andere workshop had de pakkende naam: nieuwe ontwikkelingen in het reanimatie onderwijs, maar bleek 1 grote reclamecampagne voor AED's te zijn. Tja, niet helemaal volgens de titel. Ik ga in het board opleidingen een topic aanmaken over de 10 mythen...

De handouts e.d. komen over enige tijd online op de link van het NIBHV.
Groeten,

instructeur

EHBOfan

• Forumlid
Reactie #3 Gepost op: 30 november 2009, 16:29:31
De andere workshop had de pakkende naam: nieuwe ontwikkelingen in het reanimatie onderwijs, maar bleek 1 grote reclamecampagne voor AED's te zijn.
Het NIBHV is een commercieel bedrijf, dus wat had je anders verwacht.
Er moet geld op de plank komen.

Instructeur

• Forumlid
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2009, 16:53:23
Nou, ik geloof niet dat de heren zich aan de afspraken hielden. De andere workshops waren niet commercieel. Sterker, de tweede workshop was echt interesant en die verkochten niets. Ik denk dat ze zich hadden verkeken op de inhoud. Maar het was wel jammer  >:(
Groeten,

instructeur

planner

• Forumlid
Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2010, 10:20:00
natuurlijk proberen we allemaal wat te verdienen...
visitors can't see pics , please register or login

dit artikel heeft in het nibhv veiligheids blad gestaan
onze unit is door het nibhv goedgekeurd tijdens een bezoek dat wij hen brachten...

TvK Instructie uit Emmeloord, onder meer actief in trainingen BHV en brandbestrijding, heeft twee unieke producten ontwikkeld: De Mobiele Safety Trainer. Een unieke oplossing voor veiligheidstrainingen op locaties waar trainingen binnen lastig te realiseren zijn zoals: kantoren, scholen, zorginstellingen, hotels of op schepen, en de MultiMobiBox (MMB).
De MultiMobiBox is compact en makkelijk te vervoeren. Ideaal bijvoorbeeld voor brandweerinstructeurs die zelf geen instructiemateriaal hebben. De MultiMobiBox (MMB) komt voort uit dagelijkse praktische problemen.

Theo van Keulen: "We geven veel trainingen in het land. Je moet daarvoor veel verschillende materialen meenemen en voor elke training weer opruimen en klaarzetten.

Als brandweerman met meer dan 20 jaar ervaring heb je regelmatig ongevallen meegemaakt. Bij een crash met auto of aanhanger kunnen blussers en gasbussen, maar ook een volle watertank voor nare gevolgen zorgen. Dit werd de aanleiding om na te denken over een veiliger manier om materialen te vervoeren.

Vanwege de veelzijdige cursussen en trainingen die gegeven worden zoals; ongevalsbenadering en ademluchttraining bij de politie; VCA bij de Brandweer; toolboxmeeting op de werkplek op de bouw; BHV en ontruiming in de zorgsector en scholen en Basic Safety en Advanced Fire Fighting op schepen wordt het materiaal veelvuldig gewisseld en in- en uitgepakt. Veiligheid en gemak moesten bij een oplossing voorop staan.

Verschillende punten in de overweging waren:
Crash bestendig;
Gemakkelijk in- en uit tillen van blussers en gasbussen;
Watervoorraad voor demo blussen en schoonspuiten blusplek;
Eenvoudig wisselen tussen diverse cursussen;
Kostbare spullen zoals beamer, laptop, rookmachine, aggregaat, portofoons e.d. diefstalveilig opbergen.
Op- en afzetten in auto of op kar moet makkelijk gaan, zo kan een voertuig voor meerdere doeleinden gebruikt worden.
Lesgeven op de bouw of op schepen moet mogelijk zijn door de unit te voorzien van hijsogen.
Het idee ging al gauw richting de ambulancebrancard met inklapbare poten; een kooi met lade voor veilig opbergen van presentatie apparatuur e.d.; gaaswanden voor zijkanten voorzien van bevestigingsmogelijkheden; kantelbare gasbussen in rek en een normale hoogte om blussers op en af te zetten. De blussers kunnen ook plaats maken voor ademluchttoestellen en/of gereedschappen voor de toolboxmeeting.

In plaats van een grote gasbak is gekozen voor twee kleine bakjes, die als bak en deksel passen in een afsluitbare kunststofzak i.v.m. stank van het stoken.
Door de gasflessen kantelbaar te maken kunnen zo nodig vlammen gecreëerd worden waar iedereen respect voor heeft.
Voor waterblussen, demonstreren en/of schoonspuiten blusplaats is een buffer van 50 liter met de mogelijkheid van aansluiting op de kraan. Een vlotter zorgt voor automatisch bijvullen.
Een generator geeft stroom voor 2 halogeenlampen met statief en voor de waterpomp.
Het prototype weegt ± 500 kg, compleet met bepakking en uitgerust met volle blussers en watertank voor een BHV cursus voor 12 personen en kan gebruikt worden met een normale bus of aanhanger met een laadvloer van 200 x 115 cm.

De MultiMobiBox, op uitklapbare poten met wieltjes, bevat al het materiaal voor de gangbare trainingen. We kunnen deze in enkele ogenblikken uit de bestelbus of van de aanhangwagen schuiven en klaar zetten.
visitors can't see pics , please register or login

De afgelopen twee jaar heb ik het systeem verder geperfectioneerd. Het is nu ook in andere branches bruikbaar. Bijvoorbeeld in de bouw: box eruit rijden, benodigde materialen op de bouwplaats, bus of wagen weer beschikbaar. Ik ben benieuwd welke ondernemers er nog meer toepassingen in zien."