Auteur Topic: Help, wat doet mij CO2 blusser nou?  (gelezen 18493 keer)

Instructeur

• Forumlid
Gepost op: 10 februari 2010, 20:42:30
Peter, ik heb een vraag aan je. Ik heb dit namenlijk nog nooit meegemaakt!

Vandaag heb ik een herhalingstraining BHV gegeven. De blussers staan bij ons buiten in een container opgeslagen. De oefenschuimblusser bleek bevroren, maar met CO2 heb je dat probleem toch niet.

Tijdens het trainen gaf de blusser een harde knal en er vloog een stukje ijs uit ter grote van een hagelsteen. Dit gebeurde keer op keer! En in de 20 jaar dat ik blussers in mijn handen heb, heb ik dit nog nooit gehad (ik traine wel binnen in een verwarmde ruimte). Wat is er gebeurd. Kun jij hierop antwoorden?
Groeten,

instructeur

Peter

• Forumlid
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2010, 16:49:21
Even voor mijn beeldvorming. De blusser heeft dus constant buiten in de container gestaan, en daarna naar binnen in een verwarmde ruimte? Voor de instructie?
Het zou kunnen dat er vocht in de koker heeft gezeten,of een condensatie verhaal.Van de erg koude vrieslucht hup mee naar binnen, elke blusser begint dan meteen stevig te condenseren. Condensatie wat meteen weer bevriest door het gebruik van de blusser.

Instructeur

• Forumlid
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2010, 08:23:03
Ja, je beeldvorming. De blusser heeft een lange tijd buiten gestaan en daarna ongeveer een uur binnen in een wat warmere ruimte (ik denk zo'n 10 graden). Ik dacht dat de slang uiteindelijk bevroren is geraakt. Maar ik heb dit nog nooit gezien. Hij spuwde hagelstenen! Maar pas na een seconde of 10 als je aanhet blussen was.  :o
Groeten,

instructeur

Peter

• Forumlid
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2010, 17:01:57
Ja, je beeldvorming. De blusser heeft een lange tijd buiten gestaan en daarna ongeveer een uur binnen in een wat warmere ruimte (ik denk zo'n 10 graden). Ik dacht dat de slang uiteindelijk bevroren is geraakt. Maar ik heb dit nog nooit gezien. Hij spuwde hagelstenen! Maar pas na een seconde of 10 als je aanhet blussen was.  :o
Dan ga ik voor de condensatie, wat bevriest door het blussen. Heeft forumlid Savallerlei nog een idee wat het zou kunnen zijn?

BHV forum

• Forumlid
    • Stichting Fire & Safetyfora
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2010, 21:45:13
Misschien dat Savallerlei nog een aanvulling heeft maar op mijn werk keken ze er ook een beetje vreemd van op. Het SVM bevriest volgens sommige pas bij -40 graden (klopt dat?). Volgens mij is het nog niet zo koud geweest in Nederland....
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?

Peter

• Forumlid
Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2010, 19:08:28
Misschien dat Savallerlei nog een aanvulling heeft maar op mijn werk keken ze er ook een beetje vreemd van op. Het SVM bevriest volgens sommige pas bij -40 graden (klopt dat?). Volgens mij is het nog niet zo koud geweest in Nederland....
Eeuuuhh.....SVM in een CO2-blusser??  :o ;)

Instructeur

• Forumlid
Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2010, 20:23:59
Nou... min 40? Hij was stijf bevroren  8) Vandaar dat we voor de CO2 gingen  ;D
Groeten,

instructeur

BHV forum

• Forumlid
Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2010, 21:14:56
Eeuuuhh.....SVM in een CO2-blusser??  :o ;)

Nee, vriend dat lijkt mij sterk :) Maar de schuimblussers waren toch bevroren?
Het bedrijfshulpverleningforum wordt beheert door de stichting Fire & Safetyfora - www.firesafetyfora.nl

Op zoek naar unieke handgemaakte relatiegeschenken voor een EHBO of bedrijfshulpverlener?

Instructeur

• Forumlid
Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2010, 16:00:33
ja, dat klpt. Maar dit gaat over CO2 blussers. Je haalt wat topics door elkaar ;) Geeft niet hoor, je werkt vast te hard  ;D ;D
Groeten,

instructeur

BHV forum

• Forumlid
Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2010, 17:56:45
Ik zal me er niet meer mee bemoeien ;)

Instructeur

• Forumlid
Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2010, 16:56:27
Ik zal me er niet meer mee bemoeien ;)

Dat zou voor het eerst zijn  8) ;D ;D ;D Maar we zijn er nog steeds niet achter wat het was. Vermoedens, ja, maar een oorzaak, nee  :-[
Groeten,

instructeur

savallerlei

• Forumlid
Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2010, 20:24:44
Hoi,

Ik ga hier en daar eens informeren.
Als ik meer weet, laat ik het jullie ook weten.

Leo
Service controleur kleine blusmiddelen
Eerste hulp verlener
LOTUS
Hap chauffeur

Erik

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2010, 15:14:48
Hallo,

Ik ben een onderhouds monteur blusmiddelen. Daarnaast geef ik de nodige trainingen BOC en kleine blusmiddelen.
Het gene wat in dit geval gebeurd kan zijn is dat tijdens de blussing het ventiel niet volledig ingeknepen is. Hierdoor bevriest de afsluiter. Daardoor komt er geen CO2 uit. Maar door de druk opbouw kan het gebeuren dat deze ijsprop losschiet. Het is dus van belang dat bij gebruik van een Co2 blusser het ventiel voledig wordt ingedrukt.

Groeten en succes

Instructeur

• Forumlid
Reactie #13 Gepost op: 01 maart 2010, 15:36:43
Dank je voor de tip Erik. Maar ik kan niet geloven dat 10 cursisten niet allemaal de afsluiter geheel inknijpen...  8)
Groeten,

instructeur