Auteur Topic: Wie is bij jullie de BHV'er???  (gelezen 8687 keer)

Base-Aid

• Forumlid
Gepost op: 16 mei 2011, 23:22:28
Brandalarm: wie is de BHV’er??

Door: Miranda Panse | redactie HRpraktijk | 16 mei 2011

Drie op de vijf werknemers rent niet direct naar de nooduitgang wanneer het brandalarm afgaat. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder ruim 1000 respondenten. Ook weet een kwart niet wie in het bedrijf de BHV’er is.

De meeste werknemers proberen altijd eerst te achterhalen wat er aan de hand is als het brandalarm afgaat. 20 procent denkt dat het een oefening is en werkt gewoon door.

“Opvallend is dat zo’n groot percentage niet verwacht dat er ooit brand uitbreekt op het werk,” vertelt Mark Borgman van NationaleVacaturebank.nl. “Nederlanders denken vaak ‘dat overkomt mij niet’. Met als gevolg dat ze de jaarlijkse brandoefening niet zo serieus nemen. Maar als er daadwerkelijk brand uitbreekt, is men onvoorbereid.”

Crisissituatie
Een kwart van de respondenten vindt de BHV’er ongeschikt voor crisissituaties. Ook denkt 20 procent van de respondenten dat de BHV’er zelfs in paniek raakt als er een crisissituatie ontstaat. Borgman: “Men weet vaak pas wie de BHV’er is, als er zich een echte noodsituatie heeft voorgedaan. Werkgevers zouden er verstandig aan doen om de BHV’er als zodanig voor te stellen aan nieuwe collega’s.”

bron:HRpraktijk.nl
Weet iedereen in jullie bedrijf wie de BHV'ers zijn?? Of komen ze daar pas achter als ze jullie nodig hebben...
Waar rook is ........
...... is geen BHV'er

Ikke78

• Forumlid
Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2011, 12:37:48
Bij ons is 't vrij overzichtelijk..
We zitten met z'n 4-en op kantoor, waarvan er 2 bhv-er zijn.
Bij de laatste ontruimingsoefening in februari was ik alleen met mijn baas aanwezig en 't was niet zo moeilijk om ons bedrijf te ontruimen ;)

TAS-7232

• Forumlid
    • DelwelFotografie
Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2011, 13:40:04
Wij hebben door het gehele pand meerdere a4tjes hangen met de foto's en namen/functie's van de 5 bhv'er. De ene is frezer en de ander magazijnmedewerker dus dan weten de collega's ook in welk deel van het pand meestal rondloopt.

Ik ben daar best blij mee dat het bij ons dusdanig duidelijk is dat men met verwondingen direct naar je toe komt.

Ik werk in de metaalbewerking en daar zit een ongeval in een klein hoekje.. ook heb je vaak spanen (splinters) in ogen of snijwondjes.

Superfly

• Forumlid
Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2011, 00:38:38
dat horen we meestal wanneer de piepers gaan, eerst gaan die van de brandweerploeg en als het in ons gebouw is gaan ook de piepers van de aanwezige bhv-ers in betreffende pand , als we de otruimings sirenes al niet horen.
Elke ploeg bij ons moet 2 interventieploegen brandweer en 1 bhv ploeg leveren totaal zo'n 20 man.

Peter

• Forumlid
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2011, 20:49:35
dat horen we meestal wanneer de piepers gaan, eerst gaan die van de brandweerploeg en als het in ons gebouw is gaan ook de piepers van de aanwezige bhv-ers in betreffende pand , als we de otruimings sirenes al niet horen.
Elke ploeg bij ons moet 2 interventieploegen brandweer en 1 bhv ploeg leveren totaal zo'n 20 man.
Hebben jullie een eigen brandweer dan?

Superfly

• Forumlid
Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2011, 14:09:53
Ja ik werkte vroeger voor dat bedrijf maar immiddels ben ik ge-outsourced en ben daar als contractor aan het werk in eerste instantie ook nog als bhv-er maar dit is ook al afgelopen. brandweer heeft 1 ts, 1 hv-2+ en een PM-OD auto plus nog wat aanhangers, gedurende de kantooruren is er een beroepsbasis ploeg van brandweer die ook de opleidingen en oefeningen verzorgt van de BHV ploegen, aangevuld met brandweerlieden uit de betreffende ploeg die dienst heeft. Tijdens kantooruren zijn er 4 bhv ploegen en 1 brandweer ploeg, buiten kantooruen 3 bhv ploegen en 1 brandweer ploeg.  Bedrijf werkt 24/7