Deze opmerking is heel erg scherp. Bij verbranding denken we altijd aan vuur of hete stoffen. Maar dit zijn net zo goed verbrandingen. 
Een van de grote denkfouten die gemaakt worden in de EHBO (in zijn algemeenheid) is het denken in hokjes.
Alles wordt strak ingedeeld in hokjes en laatjes en helaas handelen we daarnaar.
We zien dit, dus zal het wel dat en dat zijn, want ik heb het zo geleerd en niet anders.
Met als gevolg
alle zichtbare letsels en stoornissen behandelen we dus als eerste omdat dat er het "ergste" uitziet en juist daarin schuilt het gevaar van het niet ontdekken van levensbedreigende stoornissen.
Zie ik brandwonden, dan hebben we geleerd direct te koelen. Vergeten we niet eerst direct de luchtweg, ademhaling, circulatie en bewustzijn te controleren? Meestal wel.
Heeft iemand een gebroken onderarm met veel pijn, dan moeten we perse direct een mitella aanleggen. Waarom eigenlijk? Vergeten we niet eerst de luchtweg, ademhaling, circulatie en bewustzijn te controleren? Meestal wel.
Waarom doen wij dit?
Het wordt ons in de gebruikelijke standaard LEH/EHBO opleidingen domweg niet geleerd te handelen volgens het principe "Treat first what kills first" en dat is jammer.
Hoe schokkender het letsel of stoornis is, hoe minder vaak we "vergeten" de meest cruciale handelingen voor het redden van levens uit te voeren, teweten: het openen en openhouden van de luchtweg, controle ademhaling en circulatie.
Daarom is het ook van belang levensreddende handelingen vaak te trainen en te oefenen om er een natuurlijk instinct van te maken deze uit te voeren.
De in menig ander onderwerp besproken ABCDE-methodieken geven je daarin een belangrijke steun, leidraad en houvast op momenten dat je echt aan bak moet.
Het begrijpen dat het aanleggen van enig dekverband of pleister op een wond (m.u.v. bij ernstige bloedingen) totaal ondergeschikt is aan de handelingen die je in de ABCD doet moet nog bij menig BHV-er en EHBO-er doordingen.
Uit de berichtgeving van Omroep Brabant wordt niet vermeld welke initiele eerstehulp is gegeven door de BHV-ers. Daar ben ik wel benieuwd naar, met name naar de onderkenning van inhalatietrauma icm verbranding aangezicht.